تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم - تلفن : 44615605 - 021

روش های درمان حساسیت فصلی با طب سوزنی

آلرژی فصلی، مانند سایر انواع آلرژی، زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن نسبت به چیزی در محیط واکنش بیش از حد نشان دهد. این نوع آلرژی (رینیت آلرژیک) در یک فصل خاص رخ می‌دهد.آلرژی های فصلی معمولاً در بهار، تابستان یا پاییز که گیاهان خاصی گرده افشانی می‌کنند، ایجاد می‌شود و در طول زمستان کمتر رایج است؛ اما ممکن است برخی افراد در تمام طول سال رینیت آلرژیک را تجربه کنند. طب سوزنی یا «سوزن درمانی»، با قدمتی بیش از 2500 سال است که با هدف تسکین درد با فروکردن سوزن در بدن انجام می‌شود . در واقع طب سوزنی درمان از طریق تحریک نقاط خاصی روی پوست با سوزن انجام می‌شود و ممکن است به درمان مشکلاتی مانند آلرژی کمک کند. با طب سوزنی می‌توان بر روی اعصاب و سیستم ایمنی بدن تأثیر گذاشت و مکانیسم بدن را تحت تأثیر قرار داد. در درمان حساسیت فصلی با طب سوزنی، سوزن‌های مخصوص را در نقاط مختلف بدن وارد می‌کنند. با این کار، تعادل انرژی (چی) در سیستم بدن به خصوص اندام‌های مرتبط با سینوس‌ها ایجاد می‌شود. بدین ترتیب عوامل ایجاد آلرژی و التهابات فصلی کمتر شده یا کاملاً از بین می‌روند. طب سوزنی به طور کلی به عنوان درمان مکمل یا کنترل کننده در کنار دیگر درمان‌ها و داروها استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان حساسیت با طب سوزنی چه مزایایی دارد؟

مکانیسم های عمل طب سوزنی در درمان آلرژی و حساسیت

مکانیسم هایی که توسط آن طب سوزنی ممکن است علائم آلرژی را کاهش دهد به طور کامل شناخته نشده است؛ اما چندین نظریه ارائه شده است. اعتقاد بر این است که طب سوزنی ترشح اندورفین را تحریک می کند که مسکن های طبیعی و تقویت کننده خلق و خو هستند. علاوه بر این، ممکن است بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر بگذارد که عملکردهای غیرارادی بدن مانند ضربان قلب و هضم را کنترل می کند. با تعدیل سیستم عصبی خودمختار، انواع طب سوزنی می تواند به طور بالقوه بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر بگذارد و التهاب را کاهش دهد.

آیا درمان حساسیت با طب سوزنی، یک درمان قطعی است؟

در علم پزشکی هیچ عنوانی برای درمان قطعی یک بیماری وجود ندارد، بنابراین می توان گفت که درمان به روش طب سوزنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این منظور که ممکن است برخی از درد ها و بیماری ها با استفاده از انواع روش های طب سوزنی کاملاً رفع شود؛ اما بر روی برخی دیگر از بیماری ها اثر کمتری بگذارد. به طور کلی بهتر است بدانید که درمان حساسیت با طب سوزنی، یک روش درمانی مکمل است که استفاده از آن در کنار دیگر روش های درمانی، تأثیر بسزایی در رفع آلرژی و حساسیت دارد.

طب سوزنی و حساسیت فصلی

عوارض طب سوزنی

درمان با طب سوزنی به نسبت سایر روش ها از عوارض جانبی کمتری برخوردار می باشد. از عوارض طب سوزنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع روش های طب سنتی برای درمان حساسیت کدام است؟

بسیاری از بزرگان طب سنتی بر این باور هستند که کاهش میزان غذا در درمان آلرژی با طب سنتی بسیار مؤثر است. توصیه می ‌شود در فصل بهار پرخوری را کنار بگذارید و تا حد امکان از مصرف گوشت و غذاهای چرب اجتناب کنید. در صورت لزوم می‌ توانید گوشت کبک و بلدرچین را جایگزین گوشت های قرمز و سخت هضم نمایید. بهتر است از خوردن گردو و پنیر پرهیز کنید و سبزیجاتی نظیر شاهی، سیر، تره و پیاز را از برنامه ‌ی غذایی خود حذف نمایید. میوه‌ های آبدار و غذاهای ترش و شور، تشدیدکننده ‌ی روند آلرژی می‌ باشند. راه های زیادی برای درمان آلرژی با طب سنتی وجود دارد که در ادامه به مهم‌ ترین آنها اشاره خواهیم کرد:

زردچوبه یکی از بهترین راه های درمان حساسیت با طب سنتی می باشد. خواص ضد باکتری این گیاه به کاهش آلرژی در بدن کمک می کند. جالب است بدانید که مصرف روزانه ‌ی زردچوبه موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

گیاه آویشن از جمله گیاهان مفیدی است که نقش مهمی در درمان حساسیت با طب سنتی دارد. برای این منظور کافی است یک قاشق مرباخوری گیاه آویشن خشک شده را درون یک لیوان آب جوش ریخته و دربی بر روی آن قرار دهید. بعد از گذشت 5 دقیقه آن را از صافی عبور دهید و نوش جان کنید. مصرف ‌روازنه‌ آویشن به صورت ادویه راهی مؤثر در درمان آلرژی می ‌باشد.

کافی است روزانه یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب ولرم ریخته و میل کنید. مصرف روزانه‌ ی این معجون در درمان آلرژی معجزه می‌کند.

سیاه دانه از جمله روش های خانگی درمان حساسیت است که هم به صورت روغن و هم به صورت دانه قابل استفاده می ‌باشد.

استفاده از برگ ‌های گیاه گزنه روش مؤثر دیگری است که به درمان آلرژی با طب سنتی کمک می‌کند. به منظور استفاده از این گیاه می ‌توانید مقدار کمی از برگ ‌های گیاه گزنه را داخل ظرف محتوی آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بر روی حرارت ملایم به خوبی دم بکشد. سپس ظرف را از روی شعله برداشته و اجازه دهید خنک شود. دمنوش تهیه شده از برگ گزنه ‌ی شما آماده است.

گیاه بادرنجبویه علاوه بر آرام بخش بودن، با تأثیر روی دستگاه عصبی مرکزی مغز، به کاهش تحریکات آلرژی زا کمک می‌کند.

بابونه از گیاهان شگفت‌ انگیزی بوده که در درمان آلرژی با طب سنتی، بسیار مؤثر است. سنتی بر این باور است که بابونه طبیعتی گرم و خشک دارد و کاملاً ضد حساسیت می ‌باشد.

وجود ویتامین C موجود در چای سبز، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بدن در برابر انواع بیماری¬‌ها از جمله آلرژی فصلی به خوبی محافظت می ‌کند. خاصیت آرام بخشی چای سبز به از بین بردن تنش ‌های ناشی از آلرژی از جمله هیجان، استرس و افسردگی کمک می ‌کند.

وجود ویتامین C در پرتقال همانند آنتی هیستامینی قوی عمل می‌کند. مصرف روزانه ‌ی یک عدد پرتقال هنگام صبح، از بدن در برابر انواع آلرژی و حساسیت محافظت می کند.

دارچین از گیاهان پرخاصیت و معروف است که خاصیت ضد حساسیت آن طی سال ‌ها به اثبات رسیده است.

درمان حساسیت فصلی در طب سنتی با سیر به اعتقاد متخصصان طب سنتی استفاده از سیر به دلیل تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرترین درمان گیاهی حساسیت و بسیاری بیماری‌های دیگر است. همچنین سیر خاصیت با خاصیت آنتی بیوتیکی و آلسین موجود، به عنوان یک عامل ضد میکروبی و ضد التهابی قوی مشهور است.

توصیه می‌شود برای درمان حساسیت فصلی روزانه دو مرتبه آب نمک رقیق در داخل دهان قرقره کنید یا با سرنگ حباب‌دار بینی خود را با آب نمک بشویید. این کار باعث می‌شود گرد و غبار و آلرژن‌ها پاک شوند.

روغن بنفشه می‌تواند علائم حساسیت فصلی را کم کند یا از بین ببرد. برای استفاده می‌توانید روزی دو قطره روغن بنفشه را داخل بینی بریزید یا این‌که روغن بنفشه را روی شقیقه‌ها بریزید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. این روش به‌خصوص برای درمان عطسه مفید است.

میوه‌هایی مانند کیوی، پرتقال، لیمو شیرین، نارنج با داشتن مقادیر قابل توجه ویتامین‌ C از بروز واکنش در مقابل هیستامین پیشگیری می‌کند. امگا 3 موجود در ماهی هم می‌تواند واکنش‌های آلرژیک را محدود کند. عسل نیز درمان مؤثری است.

برای تهیه‌ی این جوشانده یک قاشق غذاخوری گل بنفشه و شکرتیغان را با دو لیوان آب بجوشانید طوری‌که یک لیوان از آن باقی بماند، سپس آن را صاف کنید و بنوشید. روزانه دو مرتبه باید این جوشانده را برای از بین بردن خارش گلو بنوشید.

آلرژی چگونه با طب سوزنی درمان می شود؟

پزشک بیمار را معاینه کرده و اطلاعاتی را مانند سوابق بیماری فرد، دارو های مصرف کرده و ….. را به دست می آورد. سپس با استفاده از اطلاعات کسب کرده و معاینات صورت گرفته، یک طرح درمانی برای فرد ارائه می دهد. در گام بعدی بیمار با توجه به نحوه درمان خود بر روی تخت دراز می کشد و یا بر روی صندلی می نشیند. سپس پزشک محل مد نظر برای درمان را با الکل ضد عفونی می کند. گام بعدی، نوبت به انجام عملیات طب سوزنی می باشد. در واقع پزشک، سوزن ها را در قسمت مد نظر وارد می کند. ممکن است سوزن ها را در جای خود حرکت داده و آنها را بچرخاند. انجام این کار منجر به ایجاد گرما و جریان الکتریسیته در بدن شده و در نتیجه منجر به افزایش سرعت روند درمان و بهبود بیماری می شود. پس از انجام این مراحل، نوبت به خروج سوزن ها از بدن می باشد. لازم است بدانید که ورود و یا خروج سوزن ها در بدن، هیچ دردی به همراه ندارد؛ چراکه این سوزن ها نازک بوده و مخصوص این طب طراحی شده است.

چه نوع حساسیت های فصلی با طب سوزنی قابل درمان است؟

طب سوزنی روی افرادی که به آلرژی چند ساله و ثابت مبتلا هستند نسبت به افرادی که مبتلا به آلرژی فصلی هستند بیشتر تأثیرگذار است؛ زیرا طب سوزنی روی افرادی که علائم حساسیت آنها ثابت است بهتر جواب می‌دهد؛ اما متأسفانه اکثر افراد به آلرژی فصلی مبتلا هستند.


آدرس : تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم
تلفن : 44615605 - 021درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟

طب سوزنی با تحریک نواحی خاصی از پوست جریان خون را افزایش داده و تولید کلاژن را تقویت می کند. این فرآیند موجب بهبود خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست می شود ...

تاریخ انتشار : 1403-06-15

درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنیدرمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنی

یکی از موثرترین و طبیعی ترین روشهای درمان روده تحریک پذیر یا ibs طب سوزنی است که برای کاهش دردهای شکمی ، نفخ و اسهال و یبوست استفاده می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-11

درمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزیدرمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزی

سوزن درمانی یا طب سوزنی پس از سکته مغزی برای حل مشکلات گفتاری ، شناختی ، حرکتی ، مشکل در بلع و فلج یک طرفه موثر و مورد استفاده قرار می گیرد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08