تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم - تلفن : 44615605 - 021

همه چیز در مورد فیلر و کاربردهای آن

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تمامی افراد، زیبایی صورت است. با گذر زمان و پی تغییراتی که در سلول‌های بدن رخ می‌دهد، پوست صورت جوانی و شادابی خود را از دست می‌دهد و چین و چروک‌ها در صورت نمایان می‌شوند. علاوه بر این فرم صورت و رفع نقایص نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از آنجایی که داشتن ظاهری جوان و پوستی سالم یکی از اولویت‌های همه افراد است، همیشه در تلاش هستند تا راهکاری جهت مقابله با این مشکل پیدا کنند تا بتوانند از تغییرات و پیری جلوگیری کنند. همچنین حتی افراد جوان نیز خواهان صورت جذاب‌تر و زیباتر هستند. این راهکارها به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. تزریق فیلر یکی از مدرن‌ترین روش‌هایی است که در حال حاضر استفاده می‌شود و به جوانسازی پوست کمک می‌کند. همچنین تزریق فیلر در اصلاح نقایص صورت نیز کاربرد دارد. فیلرها نوعی پرکننده‌ی پوستی هستند که شایع‌ترین نوع آنها از اسید هیالورونیک ساخته می‌شوند. اکثر این مواد پرکننده قابل جذب هستند، بنابراین نتایجی که از آن به دست می‎آید، موقتی است و با توجه به محصول و وضعیت پوست متقاضی، ماندگاری آن می‎تواند از ماه‌ها تا چند سال طول بکشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

فیلر چیست؟

فیلر یا ژل نوعی پرکننده یا حجم دهنده است که می‌تواند به قسمت‌های مختلف پوست تزریق شده و با هدف جوانسازی، فرم دهی و حجم دادن به این قسمت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. موادی که برای این کار استفاده می‌شوند، بسیار با بدن سازگاری دارند و به طور معمول از ترکیبات طبیعی بدن به دست می‌آیند، به همین دلیل کمترین عوارض را به دنبال داشته و رفته‌رفته توسط بدن جذب می‌شوند.

کاربردهای فیلر

کاربرد های فیلر عبارتند از:

فیلر چیست

انواع فیلر

فیلرها از نظر عملکرد، به دو نوع محرک و حجم‌دهنده و براساس نوع ماده تشکیل‌دهنده آنها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

مزایای تزریق فیلر

این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی و زیبایی مزیت‌های بسیاری دارد. مهم‌ترین آن کم‌تر تهاجمی بودن این روش است. تزریق فیلر بدون بر جای ماندن هر گونه آثار زخم یا بخیه انجام می‌شود. همچنین عوارض بسیار کمی دارد. نیازی به دوران نقاهت یا استراحت نیست و زیباجو می‌تواند پس از تزریق به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهد.

از دیگر مزیت‌های تزریق فیلر مشاهده کردن نتیجه به صورت عینی است و در صورتی که عیبی مشاهده شود پزشک می‌تواند آن را رفع کند. هر چند لازم به ذکر است که نتیجه دقیق پس از بین رفتن ورم قابل مشاهده است. برخی از فیلرها به بازسازی پوست و جلوگیری از شل شدگی آن نیز کمک می‌کنند.

مراحل تزریق فیلر

در مواردی که فرد متقاضی نسبت به درد حساسیت دارد می‌توان از بی‌حس‌کننده‌های موضعی استفاده کرد. پس از این کار، ناحیه تزریق مشخص شده و با استفاده از سوزن‌های بسیار ظریف و نازک، ژل یا فیلر به زیر پوست تزریق می‌شود. پس از تزریق، پزشک باید ناحیه را ماساژ دهد تا ژل‌ها به خوبی در آن پخش شوند، همچنین این ماساژ به ایجاد تقارن بهتر هم کمک خواهد کرد.

مراقبت های قبل از تزریق فیلر

  1. در روزهای منتهی به تزریق فیلر از مصرف الکل جدا خودداری کنید؛ چراکه الکل نیز می‌تواند منجر به رقیق شدن خون شود. همچنین سیگار و دخانیات نیز روند بهبودی او را پس از تزریق فیلر به تأخیر می‌اندازند.
  2. داروهایی چون آسپرین، داروهای ضد التهاب و رقیق‌کننده خون را به مدت دو هفته قبل از تزریق مصرف نکنید. همچنین برخی مکمل‌ها و مواد غذایی نیز نباید در بازه زمانی نزدیک به تزریق مصرف شوند.
  3. یک روز پیش از تزریق فیلر شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک کنید تا از بروز عفونت در ناحیه مورد تزریق جلوگیری شود.
  4. بهتر است قبل از تزریق استحمام کنید؛ زیرا یک تا دو روز پس از تزریق نباید به این ناحیه آب برسد.

مراقبت های بعد از تزریق فیلر

  1. حداقل تا 48 ساعت پس از تزریق فیلر از انجام فعالیت های سنگین و ورزشی خودداری کنید. این فعالیت‌ها موجب وارد شدن فشار به ناحیه تزریق می شوند و امکان دارد باعث جابجایی فیلر شوند.
  2. به مدت 2 ساعت پس از تزریق بهتر است کیسه یخی را بر روی ناحیه تزریق شده قرار دهید.
  3. بعد از تزریق، روزانه حداقل 10 لیوان آب بنوشید.
  4. از قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرمای زیاد در یک تا دو روز اول خودداری کنید.
  5. پس از تزریق فیلر حداقل برای دو روز، باید طوری بخوابید که هیچ فشاری به منطقه تزریق وارد نشود. در واقع بهتر است از خوابیدن بر روی ناحیه‌ای که تزریق فیلر در آن انجام شده بپرهیزید تا مانع وارد شدن فشار بیش از حد به این ناحیه و در نهایت جابجایی فیلر شوید.

نقاط مناسب جهت تزریق فیلر

نقاطی که با تزریق فیلر جوانسازی می‌گردد و با افزایش حجم همراه می‌شود عبارتند از:

آیا تزریق فیلر دائمی است؟

از نظر ماندگاری فیلر در سه گروه تقسیم بندی می‌شوند:

همانطور که از نام این فیلرها نیز مشخص است، بدن توانایی تجزیه این گونه فیلرها را ندارد و در نتیجه به طور دائمی و مادام العمر در بدن باقی می‌ماند. از جمله این فیلرها می‌توان به پلی آکریل آمید اشاره کرد. چربی نیز در این دسته قرار می‌گیرد که اگر با تکنیک درست و توسط یک پزشک ماهر تزریق انجام شود می‌تواند بدون عوارض و تا سالیان طولانی در بدن باقی بماند.

این دسته از فیلرها تنوع بیشتری نسبت به دسته بندی قبلی دارند و شامل کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، پلی کپرولاکتون، پلی ال لاکتیک اسید هستند که ماندگاری آنها بین 2 تا 4 سال است. تزریقات این دسته از فیلرها نیاز به تجربه و مهارت خاصی دارد؛ زیرا باید نکات و ملاحظات تزریق این گونه فیلرها در نظر گرفته شود.

انواع مختلفی از فیلرهای موقت موجود است. یکی از پرکاربردترین آنها فیلر هیالورونیک است که نسبت به سایر فیلرها عارضه کمتری دارد و بسیار پرکاربرد است. ماندگاری این فیلرها چندین ماه است و نسبت به برند مورد استفاده و بدن هر فرد از 6 الی 18 ماه در بدن ماندگاری دارند و پس از آن نیاز به تزریق مجدد و ترمیم است.

آیا تزریق فیلر درد دارد؟

فیلر با بی حسی انجام میشود و فقط تزریق بی حسی درد متوسط و قابل تحملی دارد.

چه کسانی میتوانند تزریق فیلر انجام بدهند؟

تزریق فیلر محدودیتی ندارد و همه افراد می توانند به راحتی از آن استفاده کنند؛ ولی بیشتر افرادی که دارای سن های بالای 35 سال بوده و دچار پیری زود رس شده اند متقاضی آن می باشند.

چه کسانی نمیتوانند تزریق فیلر انجام بدهند؟

تزریق فیلر یک روش جوانسازی بی خطر و امن است؛ ولی در این مواقع استفاده از آن توصیه نمی شود:

ماندگاری فیلر

ماندگاری فیلر تزریق شده به چند عامل بستگی دارد. محصول و برندی که استفاده می‌شود و کیفیت آن بر ماندگاری تأثیر گذار است. از طرف دیگر ویژگی‌های فردی هم می‌تواند ماندگاری تزریق را تغییر دهد؛ اما به طور کلی دوام تزریق‌ها زیاد نیست و معمولاً بین 6 تا 18 ماه است.

معایب فیلر

مانند هر روش زیبایی و درمانی دیگر تزریق فیلر ممکن است با عوارض یا معایبی همراه باشد. عوارض طبیعی فیلر کاملاً موقتی و موضعی است که شامل ورم، قرمزی و سوزش اندک در ناحیه پس از تزریق است که به مرور و در عرض چند روز از بین می‌رود؛ اما در صورتی که به پزشک حاذق و مجرب مراجعه نکنید ممکن است عوارضی رخ بدهد که نادرتر و جدی‌تر است. این عوارض شامل موارد زیر است:

هزینه تزریق فیلر

هزینه تزریق فیلر نسبت به سایر روش های درمانی، کمتر و انتخاب به صرفه ای است. همچنین قیمت آن نیز به دو فاکتور مهم یعنی نوع برند فیلر و پزشک مربوطه بستگی دارد. واضح است که هر چقدر برند معتبر باشد و پزشک نیز تجربه و مهارت بیشتری داشته باشد، هزینه تزریق بالاتر خواهد بود.


آدرس : تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم
تلفن : 44615605 - 021درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟

طب سوزنی با تحریک نواحی خاصی از پوست جریان خون را افزایش داده و تولید کلاژن را تقویت می کند. این فرآیند موجب بهبود خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست می شود ...

تاریخ انتشار : 1403-06-15

درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنیدرمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنی

یکی از موثرترین و طبیعی ترین روشهای درمان روده تحریک پذیر یا ibs طب سوزنی است که برای کاهش دردهای شکمی ، نفخ و اسهال و یبوست استفاده می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-11

درمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزیدرمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزی

سوزن درمانی یا طب سوزنی پس از سکته مغزی برای حل مشکلات گفتاری ، شناختی ، حرکتی ، مشکل در بلع و فلج یک طرفه موثر و مورد استفاده قرار می گیرد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08