تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم - تلفن : 44615605 - 021

هر آنچه باید در مورد بوتاکس خط اخم بدانید

بسیاری از افراد در راستای داشتن پوستی صاف و جوان، از روش های درمانی مختلفی استفاده می کنند که یکی از روش های سریع و سرپایی از بین بردن چین و چروک و خطوط ایجاد شده در صورت به خصوص خط اخم، تزریق بوتاکس می باشد که بسیار نتیجه بخش ظاهر شده است. بوتاکس از سم بوتولونیوم نوع A ساخته شده که به صورت موقتی باعث فلج شدن عضلات می‌شود. برای انقباض یک عضله، دستور انقباض از مغز صادر می شود و به اعصاب حرکتی عضله می رسد. از انتهای این اعصاب حرکتی، ماده ای به نام استیل کولین ترشح می شود که با اثر بر روی عضله، باعث انقباض آن می شود. بوتاکس از ترشح استیل کولین جلوگیری می کند و در نتیجه مانع از انقباض عضله می شود. بوتاکس از طریق مسدود کردن انقباض عضلانی، از حرکت عضلات جلوگیری کرده و از ایجاد چین و چروک ها پیشگیری می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

کاربرد بوتاکس خط اخم

تزریق بوتاکس در خط اخم یکی از روش‌های شایع برای کاهش خطوط عمودی بین ابروها است.

مزایای بوتاکس خط اخم

انواع خط اخم

خطوط اخم، دو نوع مختلف دارند که عبارتند از:

  1. خطوط اخم نوع ثابت: این نوع خطوط اخم در حالت آرامش چهره نیز قابل مشاهده هستند و به‌طور مداوم وجود دارند. تزریق بوتاکس به تنهایی نمی‌تواند این خطوط را به‌طور کامل از بین ببرد. برای کاهش ظاهر این خطوط، نیاز به تزریق ژل یا فیلر است.
  2. خطوط اخم نوع حرکتی: این نوع خطوط اخم در وضعیت آرامش چهره دیده نمی‌شوند و تنها در هنگام انقباض عضلات چهره به‌ وجود می‌آیند. با تزریق بوتاکس به مناطق مشخصی از صورت و ممانعت از انجام اخم به‌طور کامل، این خطوط اخم قابل کاهش و کنترل هستند. بوتاکس با کاهش فعالیت عضلات مسئول ایجاد خطوط اخم، اجازه می‌دهد تا این خطوط به‌طور مؤقت از بین بروند و ظاهر صورت به‌طور محسوسی بهبود یابد.
بوتاکس خط اخم

جرا باید بوتاکس خط اخم انجام بدیم؟

در این ناحیه از صورت به دلیل حرکات عضلات صورت و به خصوص اخم کردن، همواره شاهد چین و چروک‌های دائمی هستیم که علائم پیری را در چهره تشدید می‌کنند. این خطوط موجب می شود تا فرد علاوه بر بالاتر نشان دادن سن او از سن واقعی، اخمو و عصبی به نظر بیاید. بوتاکس خط اخم و پیشانی یک روش متداول برای جوانسازی پوست و بازگشت زیبایی و جلوگیری از تشدید چین و چروک‌ها در آینده است.

مراحل تزریق بوتاکس خط اخم

ابتدا پزشک باید پوست و وضعیت خطوط ایجاد شده را بررسی کند. شخص باید اخم کند تا پزشک بتواند خطوط و عمق آنها را تشخیص دهد. پزشک، نواحی مناسب برای تزریق را مشخص می نماید و سپس اقدام به تزریق بوتاکس می نماید. نواحی تزریق ابتدا باید کاملاً از مواد آرایشی تمیز شده و سپس با پد الکلی استریل شوند. تزریق بوتاکس تنها چند دقیقه طول می کشد و در بسیاری از مواقع نیازی به بیحسی نمی باشد؛ اما بهتر است که قبل از تزریق بوتاکس بیحسی انجام شود تا از بروز درد و ناراحتی برای فرد جلوگیری شود. بوتاکس با یک سوزن ریز به عضلات خاص و در نواحی تعریف شده تزریق می شود.

اقدامات لازم قبل از تزریق بوتاکس

برای تزریق بوتاکس نیازی به انجام اقدامات ویژه‌ای قبل از تزریق نیست؛ اما بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

مراقبت های بعد از بوتاکس خط اخم

  1. از ماساژ دادن، لمس کردن و خارش ناحیه‌ای که تزریق بوتاکس در آن انجام شده تا 4 ساعت پس از تزریق خودداری کنید. این کار به جلوگیری از انتقال بوتاکس به مناطق دیگر و حفظ نتایج مطلوب کمک می‌کند.
  2. تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از انجام فعالیت ورزشی شدید خودداری کنید.
  3. تا 4 ساعت پس از تزریق بوتاکس، از خوابیدن روی شکم خودداری کنید. این کار به حفظ موقعیت و تماس مناسب بوتاکس با ناحیه تزریقی کمک می‌کند.
  4. از استفاده از کلاه یا هر چیز دیگری که به پیشانی فشار می‌آورد، اجتناب کنید. این اقدام ممکن است اثرات بوتاکس را تحت‌الشعاع قرار دهد و به نتایج آن آسیب برساند.
  5. تا مدت مشخصی از استفاده از دوش آب گرم بعد بوتاکس خودداری کنید. دوش آب گرم ممکن است باعث جابه جایی ماده بوتاکس شود.
  6. تا 4 الی 6 ساعت استفاده از لوازم و مواد آرایشی به خصوص مواد آرایشی بسیار چرب و سنگین را قطع کنید.

کاندیدای مناسب بوتاکس خط اخم

افرادی که به دلیل افزایش سن، در صورتشان خطوط و چین و چروک ظاهر می شود کاندیدای مناسبی برای تزریق بوتاکس هستند. همچنین تزریق بوتاکس در بیمارانی که خطوط اخم به آنها ظاهری خسته، غمگین یا عصبانی می دهد، استفاده می شود.

کاندیدای نامناسب بوتاکس خط اخم

سن مناسب جهت تزریق بوتاکس خط اخم

بهترین سن بوتاکس در سنین بین 20 تا 30 سالگی خواهد بود. تزریق بوتاکس در این سنین میتوان تأثیر پیشگیری کننده ای نیز داشته باشد و از ایجاد چین و چروک جدید جلوگیری نماید.

زمان اثرگذاری بوتاکس خط اخم

مدت زمان درمان با بوتاکس و نحوه اثرگذاری آن ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد. اغلب اثرات اولیه بوتاکس در مدت 3 تا 7 روز پس از تزریق آغاز می‌شود و به طور کامل حدود 2 هفته پس از تزریق دیده می‌شود؛ اما در برخی افراد ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری برای دیدن نتایج داشته باشد.

ماندگاری تزریق بوتاکس خط اخم

اثرات بوتاکس معمولاً 4 تا 6 ماه نتایج مشاهده شوند. بعد از این مدت، اثر بوتاکس کمتر شده و می‌تواند به تدریج برطرف شود. بعد از مدت زمان اثر بوتاکس، معمولاً نیاز به تزریق مجدد برای حفظ نتایج دارید.

معایب بوتاکس خط اخم

برخی عوارض جانبی خفیف مثل ورم، قرمزی، کبودی و حساسیت دیده می‌شود. این علائم در عرض 48 ساعت فروکش کرده و هرگونه اثرات قابل رؤیت را نیز می‌توان با آرایش کردن پوشاند. در موارد نادر، عوارض جدی مانند عفونت یا بی‌حسی طولانی مدت در ناحیه تزریق رخ می‌دهد.

هزینه بوتاکس خط اخم

هزینه بوتاکس، با توجه به چند عامل مهم، متغیر است. از جمله این موارد میتوان به میزان تزریق بوتاکس، میزان چین و چروک در ناحیه مورد نظر، دستمزد پزشک و برند استفاده شده، اشاره کرد.

برای آگاهی از نقش پی آر پی در شادابی و جوانسازی پوست کلیک کنید.


آدرس : تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم
تلفن : 44615605 - 021درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

درمان درد کتف و شانه با طب سوزنی؛ سوزن درمانی شانه یخ زدهدرمان درد کتف و شانه با طب سوزنی؛ سوزن درمانی شانه یخ زده

طب سوزنی یک گزینه درمانی طبیعی و بدون نیاز به جراحی برای درد های کتف و شانه ناشی از شانه یخ زده، تاندونیت، بورسیت و یا گرفتگی عضلات شانه و کتف است. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-24

فواید طب سوزنی برای درمان گردن درد و دیسگ گردنفواید طب سوزنی برای درمان گردن درد و دیسگ گردن

طب سوزنی گردن به عنوان یک روش درمانی طبیعی و غیرتهاجمی برای درمان دیسک گردن و گرفتگی عضلات و آرتروز گردن مورد استفاده قرار می گیرد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-20

آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟

طب سوزنی با تحریک نواحی خاصی از پوست جریان خون را افزایش داده و تولید کلاژن را تقویت می کند. این فرآیند موجب بهبود خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست می شود ...

تاریخ انتشار : 1403-06-15