تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم - تلفن : 44615605 - 021

درمان بیماری های گوارشی معده و روده با طب سوزنی

سیستم گوارش، یکی از اصلی‌ترین ارگان‌ها در بدن هر انسان می‌باشد که باید به سلامت آن توجه کرد.دستگاه گوارش مجموعه ای از ساختار های به هم پیوسته است که از دهان تا مقعد کشیده می شود. بیماری گوارشی شامل کلیه نارحتی ها و اختلالات دستگاه گوارش، کبد، کیسه صفرا و پانکراس می شود که از معده گرفته تا سرطان روده بزرگ، می تواند باعث از دست رفتن سلامتی شود و حتی حیات انسان را تهدیدکند. طب سوزنی روشی بسیار مؤثر برای کمک به سلامت دستگاه گوارش است. سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را به عنوان یک درمان مؤثر برای عدم تعادل دستگاه گوارش و همچنین طیف وسیعی از شرایط پزشکی به رسمیت می شناسد. پزشکانی که طب سوزني انجام می دهند بر این باورند که زمانی که فردی بیمار می شود در واقع مانعی، مسیر حرکت انرژی چی را مسدود کرده و باعث برهم زدن تعال آن شده است و با طب سوزني می توان مسیر مسدود شده کانال های انرژی را باز کرد و بدن را به تعادل اولیه خود باز گرداند. طب سوزنی نوعی درمان مکمل است که شامل قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک در بدن است. پزشکان برای درمان مسائل مختلف سلامتی، سوزن‌ها را در مکان‌ها و اعماق مختلف وارد می‌کنند. طب سوزنی، از بسیاری از اثرات دارویی مفید تر و بدون هیچگونه عوارض دارویی به طور طبیعی باعث درمان بیماران می گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع مشکلات گوارشی

درباره میکرونیدلینگ بیشتر بدانید.

مزایای طب سوزنی

درمان زخم معده با طب سوزنی

درمانگران طب سوزنی با استفاده از چند سوزن می‌توانند روند درمان بیماری زخم معده را تسریع کنند. طب سوزنی به دلیل اینکه موجب تنظیم چی یا energy در بدن می شود می تواند در درمان بیماریهای گوارشی مثل زخم معده مؤثر باشد. تنظیم چی و energy از طریق طحال به معده و روده ها انجام میشود که خود سبب تنظیم این ارگانها شده و به واسطه تنظیم سیستم عصبی سمپاتیکی و پارا سمپاتیکی کمک به بهبود ترشحات گوارشی و شبکه های عصبی مربوطه نموده و علاوه بر درمان مشکلات نسجی مربوطه، کمک زیادی به متعادل کردن سیستم متابولیسم دستگاه گوارش و همچنین رفع استرس و ایجاد آرامش عصبی می نماید.

درمان بیماریهای گوارشی با طب سوزنی

درمان نفخ معده با طب سوزنی

نفخ یکی دیگر از مشکلات رایج مرتبط با دستگاه گوارش است. این مشکل می‌تواند ناشی از خوردن بیش از حد غذا یا هضم نامناسب باشد. درمان‌های طب سوزنی به فرآیند هضم تجزیه غذاها بدون گاز اضافی که اغلب باعث نفخ می‌شود کمک می‌کند.

درمان رفلاکس معده با طب سوزنی

رفلاکس در طب سوزنی ناشی از گرمای بیش از حد معده است و اغلب استرس و رژیم غذایی نامناسب از عوامل کلیدی هستند. برای درمان، آن دسته از نقاط طب سوزنی را انتخاب می کنند که گرما را از معده پاکسازی و به فروکش کردن جریان رو به بالای اسید کمک می کنند. همچنین از نقاطی استفاده می‌کنند که علت اصلی رفلاکس شما را هدف قرار می‌دهند و می توانند تأثیر طولانی‌تری داشته باشند.

درمان سندروم روده تحریک پذیر با طب سوزنی

در طب سنتی چینی از طب سوزنی برای برقراری تعادل در بدن و درمان سندروم روده تحریک‌پذیر، از طریق کاشت سوزن در مسیرهای انرژی در اطراف شکم، نواحی جانبی پا یا بازو استفاده می‌شود. بعضی محققان معتقدند ضمن کاشت سوزن، سیگنال‌هایی در بدن تحریک می‌شود به طوری که این سیگنال‌ها در نهایت ضمن تحریک ترشح مواد شیمیایی مانند هورمون‌های اندورفین به تسکین درد و کاهش استرس و برقرای تعادل در بدن کمک می‌کنند. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که طب سوزنی با استفاده از روشهای زیر می تواند به بیماران دچار سندروم روده تحریک پذیر کمک نماید:

  1. درد آنها را بسیار تسکین می دهد.
  2. آستانه حسی روده ها را به میزان زیادی بالا می برد.
  3. تون پاراسمپاتیک آنها را افزایش می دهد. استرس باعث فعال شدن سیستم اعصاب سمپاتیک می گردد که می تواند باعث تحریک اسپاسم روده ها و در نتیجه شکم درد گردد.

درمان اسهال و استفراغ با طب سوزنی

طب سوزنی با کنترل حرارت بدن و برطرف کردن رطوبت و تقویت طحال و معده، عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد و با از بین بردن احتباس غذا، قدرت هضم را تقویت کرده و علائم کلی بیماری را برطرف می کند.

مکانیزم اثر طب سوزنی در بیماری‌های گوارشی چیست؟

در درمان بیماری های گوارشی، متخصص طب سوزنی با گذاشتن سوزن های بسیار ظریف در مناطق خاصی از بدن، تعادل از دست رفته را به دستگاه گوارش برگرداند و پس از آن با رعایت رژیم غذایی، سلامتی کامل بیمار باز گردد.

مراحل انجام درمان با طب سوزنی در بیماری های گوارشی

طی درمان مشکلات گوارشی با طب سوزنی، برنامه درمانی می‌تواند شامل کاشت سوزن در نقاطی دیگر از بدن مانند بازوها یا پاها باشد و انتخاب این نقاط در افراد با بیماری‌های یکسان برحسب سایر ویژگی‌های فردی می‌تواند متفاوت باشد. حین طب سوزنی در حالی که فرد بیمار دراز کشیده است سوزن‌های بسیار باریک و استریل در نقاط مختلف پوست وی کاشته می‌شود. به طور عمومی این فرایند کاشت سوزنی بسیار آرامش‌بخش است. در این بازه طی هر 10-15 دقیقه سوزن‌های کاشته شده را به وسیله دست تحریک می‌کنند. جلسات طب سوزنی بطور معمول یک یا دوبار در هفته انجام می‌شود. همچنین طی درمان با طب سوزنی نباید افراد مصرف داروهای پزشکی خود را قطع کنند مگر آنکه قبلا با پزشک خود در این مورد مشورت کرده باشند.

جلسات مورد نیاز درمان بیماری های گوارشی با طب سوزنی

تعداد جلسات درمانی بستگی به نوع بیماری، شدت بیماری، حاد یا مزمن بودن بیماری و همکاری بیمار دارد. به طور کلی، تعداد جلسات از 3 - 15 جلسه متغیر است

هزینه درمانی مشکلات گوارشی با طب سوزنی

از عواملی که روی هزینه طب سوزنی تأثیر می‌گذارند می‌توانیم به پزشک، تعداد و زمان جلسات درمانی، میزان سوزن‌های استفاده شده، قیمت سوزن ها و نوع بیماری اشاره کنیم.

عوارض طب سوزنی

درمان هر بیماری با طب سوزنی باید توسط متخصص و در محیطی کاملاً بهداشتی انجام شود تا از ایجاد عوارض و درد و خونریزی جلوگیری شود. برخی از افراد بدون توجه به این مسئله و با مراجعه به مراکز نامعتبر اقدام به درمان می کنند و در نهایت عوارض آن را مشاهده می کنند. در صورتی که اگر طب سوزنی به دست پزشک انجام شود، به دلیل استفاده از سوزن های استریل شده و یک بار مصرف و مهارت کافی پزشک در چگونگی استفاده از سوزن ها هیچگونه عوارضی مشاهده نمی شود و دوره درمان بدون درد و خون ریزی طی می گردد.


آدرس : تهران ، همت غرب ، خيابان شهيد كبيرى طامه ، بین لاله چهارم و پنجم ، پلاك 50 ، طبقه سوم
تلفن : 44615605 - 021درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به پوست و زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟آیا طب سوزنی باعث لیفت و رفع افتادگی صورت می شود ؟

طب سوزنی با تحریک نواحی خاصی از پوست جریان خون را افزایش داده و تولید کلاژن را تقویت می کند. این فرآیند موجب بهبود خاصیت ارتجاعی و سفت شدن پوست می شود ...

تاریخ انتشار : 1403-06-15

درمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنیدرمان سندروم روده تحریک پذیر (IBS) با طب سوزنی

یکی از موثرترین و طبیعی ترین روشهای درمان روده تحریک پذیر یا ibs طب سوزنی است که برای کاهش دردهای شکمی ، نفخ و اسهال و یبوست استفاده می شود. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-11

درمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزیدرمان توانبخشی طب سوزنی برای کاهش عوارض سکته مغزی

سوزن درمانی یا طب سوزنی پس از سکته مغزی برای حل مشکلات گفتاری ، شناختی ، حرکتی ، مشکل در بلع و فلج یک طرفه موثر و مورد استفاده قرار می گیرد. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08